Friese vertegenwoordiging meet-up Groningen

donderdag 09 februari 2017 23:27
Door Jan Sarti

Woensdag 8 februari was de VerkiezingsMeetup van GroenLinks in Groningen met Jesse Klaver en Ineke van Gent, met de Amsterdamse rapper Massih in het voorprogramma. Enthousiast reisde een groep Friese GroenLinksers en GroenLinks-sympathisanten af naar een uitverkochte Oosterpoort.

Rapper Massih uit Amsterdam-Noord deelde levendig met maatschappijkritische teksten zijn ervaringen als opgroeiende vluchteling in Nederland. Oud-Tweede Kamerlid en voormalig Groninger Ineke van Gent beet hierna het spits af als spreker. In haar toespraak legde zij een duidelijke nadruk op de problematiek van de Groningse gaswinning en de impact van deze fossiele gaswinning op de gedupeerde betrokkenen.

Partijleider Jesse Klaver werd op het podium verwelkomt met een daverend applaus van de bijna 1.200 aanwezigen. Hij sprak over een verbonden samenleving waar iedereen bij hoort, de groene economie en meer solidariteit met elkaar. Deze speerpunten vormden een heilzaam betoog tegen de pleur op-mentaliteit, polarisatie en eerder genoemde gasboringproblematiek.

Na een uiteenzetting van de diverse partijpunten werden ingezonden vragen van aanwezigen en social media voorgedragen, afsluitend met vragen uit het publiek. Jesse Klaver was enthousiasmerend, oprecht in zijn antwoorden en ging de dialoog aan met het publiek. De enkele vraag die onbeantwoord bleef, ging gepaard met de belofte van Jesse hier later in een mail op terug te komen.

Bijzonder was, naast de bomvolle zaal, de grote diversiteit onder de aanwezigen. Gepensioneerden, jonge ouders, studenten, scholieren; waren alom vertegenwoordigd. Nadien was er tijd voor een borrel aan de bar, waarna de groep gelaten weer de terugreis maakte richting Leeuwarden.