Warme (h)eerlijke chocola voor 1 graadje

vrijdag 10 februari 2017 23:51
foto Ton Groothaar

Handen warmend was de hete chocola voor voorbijgangers op het hoekje van het Lombardplein. Met deze actie trapte PAL GroenLinks haar Tweede-Kamer campagne af op vrijdag 10 februari: Warmetruiendag.

Koud dat het was en daarom zo’n mooie actie.

Een groep actieve leden bouwde bij het CoC en bij de fietsenstalling aan het zaailand een tafeldame op. Het bijzondere was dat Andries deze keer de tafelheer mocht zijn. Met de tafel(hoepel)rok om zijn middel, ondersteund door een groene en in warme truien geklede groep partijleden, trok hij over de markt. Er was door de marktmeester een mooi plekje toegewezen op het Lombardplein. Daar ging de lepel in de hete chocolademelk en  werden de bekertjes gevuld.

Warmetruiendag
Aan voorbijgangers werd gevraagd of ze zin in warme chocola hadden, maar ook of ze wisten dat het warmetruiendag was. Tegelijkertijd werd ook de vraag gesteld om de thermostaat thuis één graadje lager te zetten. Tegen de kou zou je dan een warme trui aan kunnen trekken. Deze handeling geeft een besparing van wel 6 procent CO2 uitstoot en 6 procent energiebesparing. Het doel van deze warmetruiendag is na te denken over ons energiegebruik en over de mogelijkheden die we hebben om energie te besparen. Energiebesparing door bijvoorbeeld nog meer isolatie aan te brengen in onze huizen.

Duurzaamheid en energiebesparing zijn echt GroenLinks onderwerpen en daarom is warmetruiendag ook een prima dag om de campagne voor de Tweede Kamerverkiezingen van 15 maart mee te beginnen.

Na een uur en na vele door de tafelheer ingeschonken bekertjes chocola waren de actievoerders zo koud geworden, dat ze graag de huiselijke warmte wilden gaan opzoeken. Op deze echt intens koude dag was het een mooie actie.