Code Groen

donderdag 02 maart 2017 17:25

Met nog twee weken te gaan tot de verkiezingen, is de campagne van GroenLinks flink op stoom. Op meer dan 70 plaatsen in Nederland gaan vrijwilligers langs de deuren om gesprekken aan te knopen met potentiële kiezers. Het is een mooi gezicht al dat groen voor de deuren en door de straat.

Coördinator Iris Bos: ‘In tijden van cynisme is lokaal campagnevoeren belangrijker dan ooit.’
Ook in Leeuwarden gaat er iedere week een team van vrijwilligers de straat op. Ze worden aangestuurd door huis-aan-huis coördinator Iris Bos. ‘Juist in tijden van cynisme is het tijd voor een optimistisch geluid!’ Aanstaande zaterdag 4 maart is ook Kamerlid Rik Grashoff (no. 5 op de lijst) aanwezig om de troepen te versterken.

Iris Bos uit Leeuwarden voert campagne voor Hillary én Jesse
In het najaar woonde Iris een paar maanden in de VS om campagne te voeren voor Hillary Clinton. Sinds januari is ze actief bij GroenLinks Leeuwarden. “Toen ik terugkwam uit de VS dacht ik: ik kan wel daar proberen de wereld te veranderen, maar dat kan ook in mijn eigen woonplaats! Juist nu is het de tijd om stappen te zetten, op het gebied van klimaatverandering bijvoorbeeld.” Inmiddels is Iris regelmatig in een groene jas in de straten van Leeuwarden te vinden. “Het is echt heel mooi om te zien hoe deze campagne zoveel jonge mensen naar de lokale afdelingen trekt. Zij willen graag iets doen en dan is de lokale politiek een hele laagdrempelige stap om mee te werken aan die landelijke beweging.”

Van deur naar deur
De huis-aan-huis acties, waarbij vrijwilligers aan de deur een gesprekje met potentiële kiezers aan knopen, vormen een essentieel onderdeel van de campagne van GroenLinks. Onderzoek wijst uit dat deze persoonlijke vorm van campagnevoeren zeer effectief is, zeker bij kiezers die al sympathie koesteren voor de partij. In het nieuwe jaar organiseren de 70 plaatselijke afdelingen van GroenLinks vrijwel wekelijks huis-aan-huis acties. Afgelopen zaterdag was het code groen onder andere in de Oranjewijk. Komende zaterdag, 4 maart, komt de groene golf met Rik Grashof door de Hollanderwijk!