Bedankt en Succes

dinsdag 04 april 2017 22:51

Een mooie estafette vond maandagavond 3 april plaats binnen de gemeenteraad van Leeuwarden. Petra Vlutters neemt het stokje over van Jan Atze Nicolai als raadslid van PAL GroenLinks. Nicolai neemt het stokje over van Isabelle Diks als wethouder van Leeuwarden.
Een hele grote groep Nederlanders sprak hun voorkeur uit voor Isabelle Diks.  De groep vond dat zij plaats moest gaan nemen in de bankjes van de Tweede Kamer als lid van GroenLinks.
Eigenlijk een prachtige carrousel met de hoop dat iedereen snel z’n plekje kan eigen maken en dat het allemaal PAL GroenLinks ten goede komt.

Isabelle Diks
In haar afscheidsspeech klonk toch wel enige spijt in door. Want wie gaat er nu weg op het moment dat er een bijzonder jaar voor de deur staat, 2018 Leeuwarden Culturele Hoofdstad. Een jaar waar zij zelf zo hard voor gewerkt en aan getrokken heeft om binnen te halen. En welke mooie projecten liggen er nog, die zij in gang heeft gezet, zoals Leeuwarden eetbare stad om maar iets te noemen. Daarnaast heeft zij natuurlijk heel wat aan duurzaamheid gedaan, energieprestatie-afspraken, verduurzamen van vastgoed, stappen gezet wat betreft afvalinzameling, stadslandbouw. Ze kan het niet afmaken en dat betreurde ze in haar speech. Ze sprak over de voetballen die ze gekneed heeft en het doel dat ze gemaakt had. Haar opvolger, Jan Atze Nicolai, gaat met het inkoppen een sportieve tijd tegemoet! Voor hem liggen 68 actuele dossiers klaar, die zij helaas niet kan afmaken. Het is een abrupt einde, maar ze denkt met heel veel goede herinneringen terug aan haar werk als wethouder van Leeuwarden en met het samenwerken, hoewel soms leek het ook wel eens op een boks gevecht. De Raad heeft aan haar moeten wennen en ook zij heeft in het begin als niet-fries erg aan hen moeten wennen. Maar tot slot is ze erg van de stad en Friesland gaan houden en weet ze dat er heel veel kansen liggen en dat het een geweldige stad is. Ze zal er blijven wonen en van blijven genieten.

Dank
PAL GroenLinks dankt deze bevlogen wethouder voor al haar inzet. Ze was vaak aanwezig bij allerlei activiteiten en bijeenkomsten georganiseerd door PAL GroenLinks. Isabelle ging in campagnetijd enthousiast op pad om huis aan huis aan te bellen en te vertellen over de goede ideeën van PAL GroenLinks. Het werk dat zij verzette kwam ook uit een echt GroenLinks hart en heeft zij als wethouder stenen kunnen bijdragen aan een stad, regio en land naar de idealen van GroenLinks, groen, duurzaam en sociaal.
We bedanken Isabelle graag voor haar enorme inzet en energie voor PAL GroenLinks en de gemeente Leeuwarden! En we wensen haar succes bij de nieuwe uitdagingen, die ze aangaat in de Tweede Kamer. Gelukkig zullen we Isabelle nog regelmatig zien, omdat ze in Leeuwarden blijft wonen. Daarnaast wordt in mei nog een keer uitgebreid afscheid van haar genomen.

Jan Atze
Ook de politieke weg van Jan Atze Nicolai maakt een onverwachte wending met nieuwe uitdagingen. Van fractievoorzitter van PAL GroenLinks stapt hij over naar een andere plaats in de politieke arena van Leeuwarden. Hij volgt Isabelle Diks op als wethouder voor PAL GroenLinks. Hij zal moeten wennen aan een andere rol, maar zelf gelooft hij dat hij het kan. Naar alle waarschijnlijkheid zal hij de portefeuille van Isabelle overnemen: duurzame ontwikkeling, toerisme, natuur en landbouw en vastgoed. De verdeling van de portefeuille zal nog besproken worden in het college.
We wensen Jan Atze succes en nog een goede periode als wethouder.

Petra
Als fractieassistent liep Petra Vlutters al warm. Maar dat ze al zo snel echt mag gaan meedoen, was voor haar natuurlijk ook een verrassing. Al enige keren voerde ze namens PAL GroenLinks het woord bij een politiek podium en in een debat. We wensen Petra succes als raadslid in de komende periode.