Als ik aan Water denk, dan denk ik aan…

woensdag 31 mei 2017 22:08

PAL GroenLinks wethouder van duurzaamheid Jan Atze Nicolai onthulde een bijzonder kunstwerk, namelijk EEN REGENKUNSTWERK! Dit deed hij door emmers water leeg te gooien over een stoep in de Krijn van den Helmstraat in de Vrijheidswijk. Hij deed dat niet alleen, maar samen met een groot aantal kinderen uit de wijk.

Kunstenares Marjan Beuker deed een oproep in de wijk aan wijkbewoners om mee te werken aan het kunstwerk onder het motto: Als ik aan Water denk, dan denk ik aan…

Honderden kinderen, hun ouders, leden van een multiculturele eetgroep en kunstenaars maakten teksten en tekeningen met dit motto in gedachte. Over een lengte van 300 meter werd het aangebracht met waterafstotend materiaal op de tegels. En bij regen worden de voorstellingen zichtbaar.

In de Vrijheidswijk is tegelijk met de grote woningvernieuwingen de waterkwaliteit in vijvers en sloten aangepakt. Wellicht nog deels een project in het kader van de Blauwe Diamant. Dit plan uit de begin jaren van 2000 had tot doel de kwaliteit van het water van de grachten, sloten en vijvers in Leeuwarden te verbeteren. Onder de Krijn van den Helmstraat is een duiker aangelegd, die de watercirculatie vergroot en daarmee botulisme op warme dagen tegengaat.

Nicolai is van mening dat met de afronding van dit project, het stromende water volgens de Blauwe Diamant, duurzaamheid een stap dichterbij heeft gebracht.
Dat maakt zo’n regenkunstwerk tot een feest. Laat het maar regenen!