Groene Lintje voor Chantal Melching

zondag 11 juni 2017 22:05

De 29-jarige Chantal Melching uit Leeuwarden heeft vrijdagmiddag het Groene Lintje van PAL GroenLinks in ontvangst mogen nemen van wethouder Jan Atze Nicolai. Melching wint het Groene Lintje vanwege haar tomeloze inzet om de stad groener en duurzamer te maken. ‘’Wat een geweldige kandidaat is dit! We zijn trots op jouw inzet! Mensen zoals jij brengen ons stappen dichter bij de duurzaamheid”, zegt Nicolai bij de uitreiking nadat hij heeft opgesomd wat Chantal al allemaal heeft bijgedragen. Met het Groene Lintje wil PAL GroenLinks inwoners of projecten die een duurzame bijdrage leveren aan de gemeente in het zonnetje zetten.

Chantal Melching is al enkele jaren op veel verschillende fronten actief om van Leeuwarden een groenere en duurzamere gemeente te maken. Twee jaar geleden is ze de Rainbow Gardeners gestart. Een groen initiatief waarbij ze veel mensen uit de stad heeft betrokken. ‘De Rainbow Gardeners ben ik begonnen toen ik zag dat het grasveld achter het gebouw waar ik woonde een grote bende was. Met enkele anderen hebben we het opgeruimd en er een tuin van gemaakt. Sindsdien is het een mooie groene ontmoetingsplaats en hebben we met 38 andere Gardeners meerdere tuinen aangeplant’, aldus Chantal. Ook is ze betrokken bij diverse andere acties om de stad groener te maken, zoals guerilla acties, zaaifestivals en bij Operatie Steenbreek om verstening in tuinen tegen te gaan. Daarnaast heeft ze een plan om voedselverspilling tegen te gaan. Als één van de initiatiefnemers wil ze het Nuttig Eetcafé oprichten waar gasten kunnen ervaren hoe heerlijk je kunt eten van voedsel dat anders weggegooid zou worden.

Naast Chantal Melching waren ook Janco Heida van de Streekboer, Pytsje van der Hem, de Stichting Dorpstuin Snakkerburen, het project Kening van de Greide, de Dorpsmolen Reduzum, Snoek Hoveniers uit Grou, Bouwe de Boer, Marijke Luring, De Groene Apotheek en Agnes Bakker genomineerd. Zij worden binnenkort via de Facebookpagina van PAL GroenLinks in het zonnetje gezet.