Isabelle Diks: ‘Wij verkwanselen onze principes niet voor het pluche’

maandag 26 juni 2017 17:47

In een volle bovenzaal bij De Walrus vertelde Isabelle Diks afgelopen vrijdag over haar eerste periode in de Tweede Kamer en over de formatieperiode met D66, VVD en CDA. Sinds de verkiezingen van maart zit de oud-wethouder van Leeuwarden in Den Haag. Daar maakte ze de formatie van dichtbij mee.

Bij de Tweede Kamerverkiezingen heeft GroenLinks veertien zetels gehaald. Daarmee zou Isabelle Diks, die op de negentiende plaats op de kieslijst stond, gewoon wethouder blijven in Leeuwarden. ‘Maar toen werd ik gebeld dat ik met voorkeursstemmen was gekozen. Dat was mooi, maar ook verwarrend. Van het een op het andere moment heb je een andere werkplek, werk je met andere mensen op een andere locatie en heb je andere dossiers waar je je mee bezighoudt. De eerste periode hadden we niet eens een vaste werkplek. Iedereen had een doos met spullen en die sleepte je overal mee naartoe’, blikte Diks terug.

Al vrij snel na de verkiezingsuitslag is GroenLinks gevraagd om met D66, CDA en VVD te onderhandelen over het vormen van een kabinet. Jesse Klaver en Kathelijne Buitenweg hebben, met een formatieteam op de achtergrond, die onderhandelingen gedaan. ‘De fractie heeft steeds heel goed terugkoppeling gekregen over wat er was besproken en hoe verder kon worden gesproken. Ik had niet het gevoel dat de onderhandelingen op het gebied van klimaat en inkomensverdeling simpel zouden worden, maar migratie was nog een stuk ingewikkelder’, vertelt Diks. ‘Dat kwam deels ook door het aangenomen idee van met name VVD en CDA dat wij iedereen maar binnen wilden laten. Dat is niet waar. Ook wij vinden dat economische vluchtelingen geen recht hebben op asiel, maar wij vinden wel dat we mensen in nood, uit situaties van oorlog en geweld, moeten helpen.’

Het Kamerlid vertelt dat VVD en CDA eerst het migratieonderwerp wilden uitonderhandelen, voordat andere onderwerpen opnieuw aan de orde zouden komen. Het voorstel dat toen op tafel lag, was om een variant van de Turkijedeal toe te passen op landen in Noord-Afrika. ‘Wij hebben ons vanaf het begin af aan verzet tegen die deal. De Turkijedeal werkt namelijk niet in de praktijk. We zien vreselijke beelden van vluchtelingenkinderen die in fabrieken in Turkije moeten werken, de leefsituatie van vluchtelingen is er verschrikkelijk en zeventig procent van alle vluchtelingenvrouwen wordt daar misbruikt. Daarbij komt dat in Turkije nog een stabiele regering zit en dat in Noord-Afrika niet zo is, daar is nauwelijks een veilig derde land te creëeren. Het voorstel op papier was misschien juridisch juist, maar de praktijk is inhumaan. Daar werken wij niet mee. Dat D66 dat wel wil, snap ik ook niet, vorig jaar waren ze nog net zo tegen de Turkijedeal als wij. Zij hebben blijkbaar een flinke draai gemaakt. We hebben lang geprobeerd eruit te komen, want we wilden graag regeren maar niet tegen iedere prijs en zeker niet over de rug van de vluchtelingen. Toen de andere partijen niet verder wilde zoeken naar een menselijke oplossing, is het stukgelopen. Wij verkwanselen onze principes niet voor het pluche. Ik denk en voel dat de keuze die is gemaakt, de juiste is.’