Feestelijke opening verkiezingspand aan de Tuinen

maandag 25 september 2017 11:20

In aanloop naar de gemeenteraadsverkiezingen op 22 november heeft PAL GroenLinks een verkiezingspand geopend aan de Tuinen 5 in Leeuwarden. Het pand is een plek waar partijleden, vrijwilligers en sympathisanten elkaar kunnen treffen. Inwoners van de nieuwe gemeente Leeuwarden kunnen binnenlopen wanneer zij vragen hebben of informatie willen over het programma van PAL GroenLinks. 'Een campagne voor groene en linkse politiek, dat is relevanter dan ooit. En zo'n ontmoetingsplaats kan een goeie dynamiek aan die campagne geven', vertelt lijsttrekker Evert Stellingwerf tijdens zijn speech bij de opening.

Sociaal
In Nederland is sprake van toenemende inkomensongelijkheid. Nog niet alle inwoners van het land profiteren mee van de economische groei. De gevolgen van de landelijke politiek zijn ook terug te zien in de gemeente Leeuwarden. 'Er zijn mensen die zich iedere maand opnieuw afvragen of ze de huur en hun zorgverzekering nog kunnen betalen. Daar willen wij iets aan doen', aldus Stellingwerf. 'We willen zorgen dat woningen betaalbaar blijven, dat schulden worden aangepakt en dat er voldoende banen komen.'

Duurzaam
Daarnaast wil PAL GroenLinks werk maken van een duurzame toekomst. We willen klimaatverandering tegengaan door meer in te zetten op energiebesparing en duurzame energie. 'Het aanleggen van een warmtenet vormt daarbij een grote kans voor Leeuwarden. Daarnaast willen we zorgen voor meer biodiversiteit door bijvoorbeeld de bermen in onze gemeente natuurvriendelijk te beheren. Daarmee geven we bijen en vlinders een plek te geven', vertelt Stellingwerf. 'We willen de fietsroutes in de stad aanpakken, zodat iedereen veilig naar school en naar de stad kan fietsen. Bij spoorovergang van de Schrans en het Zuiderplein, het drukste fietsknelpunt van Friesland, moet nodig een fietstunnel komen.'

Na de toespraak verrichte Stellingwerf openingshandeling en werd iedereen welkom geheten in het pand.